Det här är första helgen på...jag vet inte hur länge...som vi inte haft något planerar i förväg! Så otroligt skönt tyckte jag under veckan men så i morse när jag vaknade fick jag nästan panik. Jag och Marcus började prata om vad vi skulle göra idag.

"Vi borde ju träna, jag skulle vilja spela squash och gymma lite"
"Fast jag är mer sugen på beach"
"Sen skulle jag vilja gå på långpromenad till Tavelsjöleden"
"Men det regnar ju"
"Och du skulle ju fixa med isoleringen på taket"
"Nu har jag bokat en squashtid kl halv tre, ska bara fixa nån annan spela med"
"Då kanske jag styr ihop en beachmatch"
"Jag ska nog baka något, matbröd eller fikabröd"
"Matbröd blir bra, Ann-Cha fyller förresten år idag. Vi borde åka dit och gratta henne"
"Då bakar jag bullar och tar med men först vill jag träna"
Vi pratade ju om att åka på IKSU-spa idag"
"Men hur ska vi hinna det?"
"Vi kanske ska springa i sandtaget!"
"Jag måste ta upp potatisen också"
"Kan vi inte bara åka runt och hälsa på folk hela dagen?"
"Ja det vore mysigt men då hinner vi ingenting av de andra"
"Vi kanske ska åka och våldgästa dom i Övik"
"Det känns alldeles för sent att åka nu. Jag är iaf lite danssugen för ikväll, vi kanske skulle gå ut"
"Eller så sätter vi på bastun och bastar istället"
"Vi borde faktiskt paddla när det är så vackert på sjön"
"Ska vi bjuda grannarna på fika?"
"Men jag måste hinna träna"
"Ska vi gå på bio ikväll?"
"Lätt, så kan vi äta ute!"
"Jag sätter igång en tvätt nu"
"Jag ska koka rönnbärsgele!"
"Nu går jag upp på vinden och börjar så åker vi till stan sen"
"Jag börjar baka så får vi se"

Sådär lät våran konversation hela morgonen. Fy fan vad jag hatar oplanering!!! Vi har EN lördag oplanerad och genast försöker vi hinna med tusen saker. Det är bättre att veta i förväg vad man ska göra!

Hur som helst så fixade Marcus på vinden, jag fixade tvätten och disken. Sen paddlade vi ett tag på sjön. Jag gick i skogen och samlade rönnbär och mossa. Sen bjöd vi grannarna på nybakta bullar. Kl åtta åkte vi till Ann-Cha och Stefan och fikade ännu mer. Väl hemma bastade vi och nu är det sängen som gäller.

God natt!

De tre senaste månaderna har jag haft enorm konkurrens om Marcus här hemma! Som om det inte vore nog med iphonen och datorn. Han tog sig an uppdraget: Bygga bastu! Sedan dess har jag knappt sett röken av honom…bara röken från skorstenen nu när bastun äntligen är färdig J Har inte varit ute och byggt så har han suttit framför internet och sökt på diverse skorstenar, bastubänkar, skopor, isolering osv.

 

Men med tanke på hur fin den blev så var det faktiskt värt det. I lördags hade vi bastuinvigning med alla som ville. Det blev mycket lyckat trots att alla var så möra efter bastun att vi inte orkade gå ut.

 

Jag tycker Marcus ska ha en eloge för den fina bastun han byggt. Han har ju aldrig byggt något så stort tidigare så…riktigt bra jobbat!

 

Här är ”basturesan” i bilder!

 

 Själva bastun restes på en dag, mycket imponerande!
 
 Byggaren själv!
  
 Det spelade ingen roll om det var sol, regnade, åskade eller bäcksvart ute...regnställ på eller pannlampan med!
 
 Såhär blev resultatet!
 
 Beslutsångesten var ett faktum när färgen skulle bestämmas. Vit som huset, röd som man brukar måla bastun med, mörkbrun för att bryta av eller naturfärgad. Det fick bli en inoljning och det gör sig mycket bra tillsammans med de färggranna träden.
 
 Det är insidan som är viktigast! Ännu behövs några spikar och kilar för att få allt på plats. Fråga Nina...hon vet efter att halvt slagit ihjäl sig därinne ;)
 
 Vackert!
 
 Det känns som att det kommer bli ett antal turer med den här flotten framöver!
 
 På bastuinvigningen dukade vi långbord och Marcus med hjälp av Ann-Cha stekte öring till alla gäster.
 
 Sedan satt vi länge och pratade om allt mellan himmel och jord.
 
 Man får äta snacks när man bastat!
 

Nu ser jag fram emot alla mörka höstkvällar ännu mer!
Jag såg nyligen klart på alla avsnitt som finns av Greys Anatomy och blev lite tom inombords när jag inte längre hade något att se på. Men jag har hittat botningen!

Nu rullar serien "Hart of Dixie" hos oss, HELA TIDEN!!! Både jag och Marcus är helt fast. Frukost till Hart of Dixie, lunch till Hart of Dixie och middag till...ja precis...Hart of Dixie. Sen efter middagen så hinner vi ju se x-antal avsnitt innan vi ska sova :)

Det är nog det bästa med hösten. Man kan (utan dåligt samvete) stanna inne en hel dag och bara se på serier. Det är så skönt att bara få drömma sig bort och släppa allt som har med jobb, företag och vardagsbekymmer att göra.

Nu har vi bara tre avsnitt kvar tills vi sett på alla som finns :( då gäller det att hitta någon ny serie att kasta sig in i. Till alla er som inte sett Hart of Dixie så kan jag varmt rekommendera denna serie, en riktig feel-good-serie!

Äntligen har jag haft tid att utforska området omkring vårt hus. Jag har gett mig ut i skogen och bara gått! Kullaskogen är full av små stigar som leder hit och dit. Tallheden gör det enkelt att ta sig fram överallt och det är så otroligt vackert! Häromdagen tog jag med mig bärplockare, hink, kaffetermos och rulltårta och vandrade iväg. Jag lät stigarna leda mig och jag hamnade på magiskt fina platser.
 
Det finns nog ingenting så rofyllande som att vandra i skogen!
 
Se själva!
 
 
Våran lilla skogsstig på andra sidan grusvägen!
 
 
Den kantas till en början av vackra rönnträd!
 
 
Ett gammalt sandtag som nu tagits över av mossa, tallar och svamp.
 
 
Magi!
 
 
Det är något speciellt med alla dessa tallar!
 
 
Stigar överallt!
 
 
Man känner sig rätt liten!
 
 
En ensam björk bland alla tallar.
 
 
 
 
 
Blåbär finns det gott om.
 
 
Och även lingon.

 
Min favoritglänta!
 
 
Fick ihop nästan 5 liter lingon. 

 
Kaffepaus är obligatoriskt.
 
 
Och gärna en liten vilostund.
 
 
 
 
 
Av kaffe blir man pigg och får lite ny energi.
 
 
 

Apropå alla tallar så måste jag bara skriva ner en liten visa som min mormor lärt mig. En snapsvisa rättare sagt men ändå :)
 
Alla tallarna, alla tallarna, alla tallar stora små.
Alla tallarna, alla tallarna, ska vi koka brännvin på.
Alla tallarna, alla tallarna, från roten och till topp.
Alla tallarna, alla tallarna, dom ska vi dricka opp.
 
 
 
 
Den 15 september fyllde min kära Marcus hela 33 år! Mamma och pappa var på besök den helgen så lördagen blev ett enda stort firande med familj, släkt och vänner! Helgen går alltid så fort men när man i efterhand sätter sig ner och funderar på vad man verkligen har gjort så inser att man ändå hinner rätt mycket.
 
 
 
Tidig födelsdagsmorgon!
 
  
Självklart ska han ha en frukostbakelse!
 
 
Födelsedagsbarnet själv! Frukost till melodikrysset!
 
 
Marcus och pappa åkte iväg på diverse ärenden, biltema, jula, k-rauta...ja ni förstår! När de kom tillbaka var de riktigt hungriga och åt lunch ute.
 
 
Klockan tre kom första gästerna! Viktor och Louise, våra bästa grannar!
 
 
Mamma dukade fint i uterummet med rönnbärskvistar som dekoration.
 
 
Presentöppning!
 
 
Min present till Marcus: Två uppblåsbara kajaker!
 
 
Charlotta, Dag och Isabella dök också upp till fikat, en aning sent ;)
 
 
Sötaste tjejen!
 
 
 
 
 
 
 
 
Världens bästa mamma!
 

 
Isabella började leka med legot i min leksakslåda men tröttnade ganska fort...det gjorde inte Dag!
 
 
Till middagen kom Stefan och Ann-Cha. Stefan tog snabbt rollen som lekkamrat!
 
 
Återigen dukades det i uterummet, nu med fler ljus och infravärme på.
 
 
Vi åt viltskav med potatismos, svampsås och lingonsylt efter födelsedagsbarnets önskan.
 
 
Vi satt länge och pratade...
 
 
...och myste...
 
 
...och skrattade...
 
 
...och sällskapade...
 
 
...och drack och åt förstås.
 
 
Istället för tårta blev det marängsviss!
 
 
Dagen efter pysslade mamma i köket (som vanligt).
 
 
Det är jobbigt att fylla år!
 
 
Även söndagen bjöd på sol och höstvärme!
 
 
Jag och mamma fyndade under lördagen många fina Karl-Johan i Kullaskogen.
 
 
Som jag och pappa fick rensa.
 
 
Marcus och pappa småfixade lite med bastun innan det var dags för mamma och pappa att sätta sig i bilen och köra till Ilsbo.
 
 
På eftermiddagen tog jag med Louise för att fynda lite mer i skogen.
 
 
Och visst fyndade vi allt :)
 

Hela Kullaskogen är full av svamp! Mest oätliga men också många fina, goda och stora svampar. Karl-Johan, smörsopp, tegelkremla och örsopp. Jag har hittat, mamma har hittat, pappa har hittat och Louise har hittat och alla blir vi lika glada (nästintill överlyckliga).

Just nu är jag inne i en riktig folkmusikperiod. Alla de härliga instrumenten gör mig på så bra humör. Det är rofyllande och samtidigt så vill man inget annat än att dansa. Jag imponeras verkligen av spelemännen/kvinnorna. De är så fantastiskt duktiga!

Jag har en gång i tiden spelat fiol och nu kan jag ångra att jag slutade spela. Iofs så är det aldrig för sent att ta upp det igen. Det kanske får bli ett framtida projekt :)

Här kommer några heta tips på riktigt bra folkmusik:

• Esbjörn Hazelius
• Lisa Rydberg
• Ulrika Bodén
• Triakel
• Emma Härdelin
• Henrik Jansberg
• Väsen
• Åsa Jinder

Sätt er ner och lyssna och njut!



För snart ett år sedan blev vi med katt och inte vilken katt som helst, Felix! Fast egentligen var det inte VI som blev med katt utan han som blev med människa. Han valde oss!
 
Detta är berättelsen om hur Felix kom in i mitt liv:
En vacker sommardag stod han plötsligt där! På klippan i Järnäs. Att Novaya (syrrans hund) var med verkade inte spela någon roll. Han struttade charmigt fram till oss, kelsjuk som få. Efter ungefär fjärde gången Novaya jagat in honom under bron eller in i skogen gav han upp och försvann.
 
Nästa dag var han där igen och myste med oss! Och nästa dag igen. Vi började fråga runt bland grannarna om någon kanske visste varifrån han kom. Han var lite mager men i övrigt i väldigt bra form. Knappt några tovor i den långa pälsen och han verkade må bra. De flesta av våra grannar hade sett honom och kallade honom för "Strykarkatten". Någon hade gett honom mat, någon annan brukade jaga iväg honom men han var alltid lika social och gosig.
 
När vi såg honom nästa gång kollade vi i hans öra och såg en ID-märkning. Jag åkte hem till Umeå för något ärende och passade på att söka efter hans ID-nr på "Kennelklubben" på internet. Jag fick en träff på en kvinna som bodde i Järnäsby. Jag försökte ringa på båda hennes nummer som fanns på sidan men fick inget svar.
 
Jag återvände till Järnäs någon dag efter och Felix hade varit där igen. Efter X-antal försök kom jag äntligen fram på ett av hennes nummer. Det var till kvinnans son som svarade, han gav mig ytterligare ett nummer som jag skulle ringa. Återigen fick jag ringa flera gånger för att komma fram. Till slut fick jag prata med Felix matte! När jag berättade att Felix varit hos oss under flera dagar trodde hon knappt det var sant. Felix hade nämligen varit försvunnen i över 5 månader!!!
 
Kvinnan satte sig direkt i bilen och kom för att hämta Felix. Det blev ett kärt återseende. Kvinnan började gråta, jag började gråta och Felix blev så glad att se henne! Ett så fantastiskt härligt slut...trodde vi!
 
Vi åkte hem till Umeå och allt var frid och fröjd. Några helger senare åkte mamma tillsammans med några väninnor till Järnäs för att njuta av fina sommardagar. Under de dagarna kom Felix och hälsade på dem. Mamma ringde till kvinnan och hon fick återigen komma och hämta Felix.
 
En månad senare åkte jag och Marcus till järnäs för en sista helg och för att stänga igen inför vintern. Det regnade och var ruggigt ute. Gissa vem som mötte oss när vi kom fram! Felix satt på klippan i regnet och jamade högt. Vi försökte ringa hans matte men inget svar. Han var helt genomblöt så han fick komma in en sväng. Vi gav honom vatten men sedan när vi skulle sova fick han gå ut. Han kurade ihop sig på stolen på bron. Jag fortsatte ringa kvinnan och lämnade flera meddelanden.
 
Nästa morgon var det sol! Jag gick för att ta mitt morgondopp och där låg fortfarande Felix på stolen och väntade på att få komma in. Hela dagen följde han efter oss, vart vi än gick. Vi ringde flera gånger men utan resultat. Den natten fick han vara inne med oss, han lade sig i min säng vid fötterna och sov där hela natten.
 
På söndagen skulle vi städa och göra iordning för hemfärd. Felix var fortfarande kvar med oss så när vi skulle åka kollade jag upp kvinnans adress, tog med Felix i bilen och åkte hem till henne för att lämna honom där.
 
Vi ringde på dörren och efter flera signaler kom hon och öppnade, tillsammans med tre hundar och två andra katter. Det visade sig att hon legat sjuk i influensan och inte haft mobilen till hands. Hon berättade förtvivlat att Felix stuckit iväg så fort hon släppt ut honom. Hon förstod inte vad som var fel och man såg verkligen hur ledsen hon var. Vi lämnade iaf Felix och åkte hem till Umeå.
 
Jag kunde inte riktigt släppa Felix i tankarna och efter någon vecka skickade jag kvinnan ett sms. Jag förklarade att vi snart skulle flytta till hus och att vi tänkt skaffa katt då. Och om det fortfarande var problem med att få Felix att stanna hemma så kunde han få komma till oss, om det kändes okej för henne. Hon blev överlycklig och skrev att det absolut var den bästa lösningen. Så vi bestämde att vi skulle hämta honom i februari då vi hade inflyttning i huset.
 
Några veckor gick och sedan ringde hon upp mig och var helt förfärad. Djurskyddet hade hämtat Felix då någon av grannarna ringt och anmält honom som hemlös katt. Så det var bara för mig och Marcus att sätta oss i bilen och åka till Norrmjöle och Katt-Gabrielle för att hämta hem våran blivande misse.
 
Han fick vara innekatt under tiden vi bodde i lägenheten och trots att han varit ute så mycket i Järnäs så var han otroligt lättsam och gick på lådan direkt. Han imponerade på oss med sitt lugn och sin charm.
 

Vårt första möte! Kärlek vid första pussen.
 
 
Ståtligt spatserade han över klipphällarna!
 
 
Han fick aldrig nog av gos!
 
 
Finaste!
 

Myyyys!

 
Han fann sig snabbt till rätta hemma hos oss.
 
 
Han fick vara mitt mentala stöd inför öppningen av butiken.
 
 
Och det skötte han med bravur.
 
 
Hundvana från tidigare hemmet. Här med Pan!
 
 
Hans absoluta favoritplats, på Marcus! 
 
 
Som sagt...
 
 
...ja.
 
 
Våran lilla familj! 
 
 
Inne i nya huset ligger han helst i gungstolen (om inte husse finns i närheten förstås).
 
 
Sötaste bakdelen!
  
 
Han vill alltid vara med!
 
 
När man lyfter honom så är det bara den vänstra axeln som gäller!
 

Sagan fick ett vackert slut ändå och jag är så otroligt tacksam för att han valde oss till sin nya familj! Jag känner mig kattägd, en härlig känsla!
 
Åh vilken fantastisk helg vi har haft!
 
På fredagen var både jag och Marcus helt slut efter arbetsveckan. Jag fixade middag och sedan stod film och fredagsmys på schemat. På lördagen åt jag brunch med fina Eliza på Rex och fixade med en massa företagsbestyr för att sedan kunna vara helt ledig. På kvällen var vi bjudna till bästa grannarna. De bjöd på japanskt (Louise har bott i Japan i 16 år, coolt) och vilken god middag det var. Sedan blev vi kvar länge i deras soffa.
 
Söndagen var iaf höjdpunkten på hela helgen. Vi hade bestämt att vi skulle ha en "trädgårdsdag". Efter att vi ätit frukost på altanen så träffades vi kl 10.00 för att planera dagen. Solen sken och det var varmt ute, helt perfekt för en heldag ute. Kratta löv, rensa växthuset, fika, bygga på bastuflotten, klippa ner buskar, äta lunch, promenera, var några av sakerna vi skulle hinna med under dagen. Och det blev en effektiv dag, vi hann med allt vi hade tänkt! Jag och Louise tog en lång promenad i Kullaskogen och smakade bla på blåbär, lingon och giftkremla. Vi hittade också två gamla bilvrak och en massa ståltrLåd som låg och skräpade i mossan.
 
När vi kom tillbaka lagade Louise och Viktor palt (vi kan nu stolt säga att vi blivit bjudna på palt av två skåningar, det är det nog inte så många som har). Jag gjorde sallad och fläderparfait till efterrätt!
 
 
Förrätt med kallrökt lax och wasabikräm.
 
 
Egengjord lemonad.
 
 
Finaste Eliza på Rex.
 
 
Värdparet för kvällens middag.
 
 
Lilla Märta var nyfiken på oss.
 
I väntan på maten!
 
  
Söta Sixten.
 
När det serveras japanskt så ska man vara klädd som en japan.
 
 
Dukning.
 
 
Mmmm supergott!
 
 
Efterrätten var inte heller fy skam. Chokladkaka med rom, mangosorbet och kiwi.
 
 
Louise och Viktor nöjda med sin insats.
 
 
Frukost på altan i solen.
 
 
Vi fick finbesök i form av Björn! Det firade vi med att fika lite.
 
 
Louise var flitig med krattan.
 
En liten ensam ros växer i rosenbusken.
 
 
Dagens upptäckt! En gömd stengång under gräset.
 
 
Sådana här finingar har vi på vår gräsmatta :)
 
 
Vackra Kullasjön.
 
 
Dags för palt!
 
 
Louise fick äran att ge missarna lite godis.
 
Helt enkelt: En perfekt hösthelg!
Idag har jag städat hela huset. Ruskat alla mattor. Dammtorkat alla hyllor och fönsterbräden. Dammsugit och torkat varenda hörn. Det är faktiskt rätt så roligt att städa när man avsätter tid för det. Jag lyssnade på Summerburst-listan på Spotify för att hitta den där rätta peppen. Känslan som sedan infinner sig när man städat färdigt är otroligt skön. Känslan av att få bocka av nästan alla sina måsten för dagen. Känslan av lugnet och tystnaden när man äntligen får stänga av dammsugaren (och spotify). Känslan av total renhet och lättnad.
 
Nu är det i alla fall renare än vad det någonsin varit sedan vi flyttade in!

Sen min syster skaffade hund har jag fått lära mig en massa nya saker. Sådant som jag idag inte kan fatta att jag själv gjorde fel tidigare.

 

Det är egentligen bara fråga om sunt förnuft men ändå är det sååå många som beter sig konstigt när det gäller hundar. Det finns en hel vetenskap om hundars beteenden och varför det ibland kan gå så fel. Människor och hundar pratar inte samma språk. Därför är det viktigt för framförallt hundägare men även viktigt för alla andra att man tar sig tid att lära sig hur hundar fungerar (eftersom hundarna inte har den förmågan att lära sig hur vi fungerar så ligger det på vårt ansvar). Vi lever i ett samhälle där det alltid finns någon i vår närhet som har hund.

 

Bara en så enkel sak som att titta hunden i ögonen. De flesta fick väl lära sig när de var små att man inte ska stirra en hund i ögonen. Att hunden tolkar det som att man utmanar den. Ändå gör ju de flesta vuxna det idag! Det beror ju såklart på att människor helst SKA titta varandra i ögonen när vi pratar eller försöker få kontakt med någon. Det kan framkalla stress hos hunden som blir utsatt, oavsett hur vältränad och uppfostrad hunden än är. Det ligger i hundens naturliga instinkt att reagera på en sådan signal och tyvärr kan vi nog aldrig helt lära bort en sådan instinkt.

(Att tillägga: jag är absolut ingen expert men jag talar utifrån sådant jag fått lära mig och tagit erfarenhet ifrån.)

 

Det som kanske fått mig att tänka till mest är den här grejen att man aldrig ska gå fram till en främmande hund (också något de flesta får lära sig som små). När hunden är ensam (bunden vid något träd eller liknande) så håller sig nog många till den principen men så fort ägaren är med då är det helt plötsligt okej att börja klappa och prata med hunden. Jag har själv varit ute med min systers hund, Novaya, några gånger och varje gång är det flera personer som utan att fråga eller ens se på mig börjat klappa på Novaya, prata med henne eller till och med försökt mata henne. Jag kände mig nästan kränkt och förbisedd då jag blev helt ignorerad. För en hund som inte är van vid främlingar eller som i sin natur kanske har ett reserverat beteende kan detta vara hotfullt och otroligt stressande. Självklart handlar det ju inte om att någon vill vara elak men det är viktigt att faktiskt tänka efter innan man går fram till en främmande hund. Man kan likna det lite med fenomenet när en kvinna är gravid och andra tar sig friheten att klappa kvinnan på magen, utan att ens fråga eller överhuvudtaget tänka på om detta är okej. Det är på samma sätt integritetskränkande.

 

Några enkla råd och tips att tänka på när det gäller hundar:

  • Stirra aldrig en hund i ögonen (framförallt inte en främmande hund).
  • Visa inte tänderna (detta kan också provocera hunden ifråga).
  • Gå ALDRIG fram till en främmande hund, inte ens om du känner ägaren. Det är inte säkert att hunden känner igen dig för det. Fråga alltid först.
  • Visa respekt för ägaren och fråga därför alltid om det är okej att hälsa på hunden (oftast kanske det inte är något problem men det kan också vara så att hunden håller på att tränas eller helt enkelt inte ska hälsa på främmande människor).
  • Stressa aldrig upp en hund genom att börja busa och hetsa upp den (om inte ägaren sagt att det är okej). Det är inte säkert hunden är med på noterna och kan därför misstolka dina signaler eller så kanske inte ägaren vill ha en helt upphetsad hund just då.
  • Mata aldrig en hund om du inte fått tillåtelse från ägaren. Hunden kanske går på någon speciell diet eller har fått lära sig att endast hålla sig till en viss mat.
  • Försök inte få kontakt med en främmande hund (om du inte fått tillåtelse av ägaren) hunden kanske inte alls förstår vad du vill och blir istället osäker.
  • Hälsa alltid på ägaren innan du tar kontakt med hunden på något sätt.
  • Låt ALDRIG barn vara ensamma med hundar. Barn har många beteenden som kan vara provocerande och stressande för hundar. Även om hunden är ”barnsäkrad” som någon så fint kallade det, så är det inte någon garanti på att hunden aldrig kommer göra barnet något.
 

Som sagt, vissa instinkter och beteenden hos hundar kommer vi människor aldrig kunna träna bort.

 

Att ha hund kräver mycket jobb och många ägare tränar konstant sina hundar för att få dem att passa in i vårt samhälle och du kan förstöra flera månaders träning genom bete dig konstigt mot en hund, även om du bara menar väl.

 

Idag tycker jag att det är en självklarhet att alltid höra efter med ägaren om man vill hälsa på en hund men det tyckte jag inte för två år sedan. Som sagt så finns hundar överallt omkring oss. Det gör det så viktigt att vi lär oss leva tillsammans med dem och att vi förstår hur de fungerar.

 

Varje dag sker olyckor då hundar som aldrig någonsin gjort något ont helt plötsligt attackerar någon. Jag tror att detta ofta beror på att vi människor betett oss märkligt på något sätt och att hundarna i de flesta fall kanske bara försökt försvara sig (undantag finns då hundar är framavlade med onormalt aggressivt beteende). Därför anser jag att det här är ett ämne som bör tas upp ofta och att vi till viss del faktiskt kan förhindra att olyckor med hundar inträffar.

 

Tänk efter och fråga alltid först!

Jag har fått nippran på kistor. I alla dess former, färger och storlekar! Om man inte har plats för en massa skåp så är kistor ett perfekt sätt att försvara t ex dukar, lakan, gardiner, handdukar m.m. Sen är de ju så fina att titta på.
 
Se själva!
 
 
 
 
 
 




Helgens jobb gick bra! Intensivt och superroligt. Sen fick jag ju lite kvalitetstid med syster yster, Novaya och råttorna som en bonus. Hann även med att träffa finaste Michaela en snabbis.
 
Men varför lyckas jag varenda gång när jag är nere i Sthlm hamna i den där totala stressen. Stressen som man endast kan uppleva i en storstad. Stressen som får en att känna som en liten myra bland elefanter. Alltså den där stressen som framkallar massiv torgskräck i varenda cell i min kropp. Kanske beror det på att jag (nästan) alltid åker ner till Sthlm då jag ska jobba på något stort event, tjejmilen, vårruset, lidingöloppet osv. och kanske beror det på att man som "turist" i Sthlm alltid hamnar på Centralstationen, på Plattan, i stora Gallerian, där tusentals människor passerar hela tiden. Denna helg var det extremt. På torsdagen spelade Coldplay på Stadion, på fredagen uppträdde Lady Gaga i globen och på lördagen sprang 32 000 kvinnor tjejmilen på Gärdet. Det var rätt mycket folk i Sthlm just denna helg med andra ord.
 
Hur som helst så är det mycket skönt att vara tillbaka i tysta, trygga Norrland! Det firade jag och Charlotta med en spontan utgång på Allstar på lördagen :) Söndagen spenderade jag i soffan tittandes på Greys anatomy. Under måndagen kunde jag njuta av en fantastisk morgon med dopp i sjön och mysig frukost. Sedan sken solen hela dagen och jag hann både plocka blåbär och rensa lite i trädgården. På eftermiddagen fick jag finbesök av Charlotta och Isabella som bjöd på lax och potatis, mycket välkommet!
 
Idag drog jobbveckan igång och jag ska försöka hitta någon vardag igen!
 
 
Syrrans mysiga lilla kök!
 
 
Kristina fotoredigerade som vanligt :)
 
Många kilo lax delades ut i form av små bitar med en klick wasabikräm på!
 
 
Efterlängtat kaffe med efterlängtad Michaela!
 
Felix och Molly myser i solen!
  
Bästa Mackan!
 
Oväntat finbesök till middagen!
 
När/om jag blir mamma så vill jag bli som Charlotta!
 
När/om jag får barn så vill jag ha ett barn som Isabella!
 
Sötaste lilla snorungen :)
 
Efter middagen åt vi rulltårta med grädde och drack en kopp te! Isabella spexade och höll låda!