Varje dag utförs det plågsamma djurförsök på en massa oskyldiga djur runt omkring i världen. Inte minst i Sverige. Varje gång du går in och ska handla kosmetika, hudvårdsprodukter, schampoo etc. så gör du ett medvetet val. Det är inte alltid så lätt att veta vilka produkter som är testade på djur, därför har jag gjort två listor här nedan som visar produkter som INTE är testade på djur!
 
Alla kan göra skillnad för djuren, ibland kostar det lite mer men jag tror att vi alla är beredda att betala extra för att djuren ska få lida mindre.
 
Jag uppmanar alla mina vänner, bloggläsare och andra att gå efter dessa listor! Många alternativ är inte ens dyrare!
 
 
 
Intresse, Krav, agera, djur, djurlistor, djurvänligt, ej djurtestade produkter, ej djurtestat, medvetenhet, miljö, natur, ta ställning, tänk på djuren, tänka till,
Hädanefter kommer min blogg ta en lite annorlunda riktning. Jag har varit lite kluven när det kommer till att nischa min blogg eller bara ha en livsstilsblogg och skriva om vad som helst. Jag kommer fortsätta med inredningsinlägg och dagboksinlägg men jag kommer främst inrikta mig på det som jag brinner för mest i hela världen.
 
Våra djur och vår natur!
 
 
I hela mitt liv har djuren och naturen haft otroligt stor betydelse för mig. Jag har levt med djur omkring mig och nära naturen under min uppväxt. Det är jag idag så tacksam för. Jag tror till 100% att vi utvecklas till bättre människor om vi har tillgång till natur och omger oss med djur av något slag. Och då menar jag såklart omger oss på så sätt att vi tar hand om, har ansvar över och lever i harmoni med djuren.
 
Min stora dröm har alltid varit att få jobba med djur på något sätt. Göra någon skillnad för dem, hjälpa, rädda, ta hand om, skydda, stå på djurens sida osv. Men det har alltid varit BARA en dröm. Nu på sistone när jag stått inför många tuffa utmaningar, jobbmässigt, ekonomiskt, socialt m.m. så har någonting vuxit i mig. Och jag börjar inse att det är just denna dröm som vuxit och blivit starkare. Jag vill göra någonting för djuren och naturen! Det är jag skyldig dem efter allt underbart de givit mig.
 
En start är att inrikta min blogg och försöka påverka andra att tänka till, vara medvetna om sina vardagliga val, ta ställning och sätta gränser!
 
Så välkomna till Superlinas Djur- och naturblogg!
 
 
 
Intresse, Krav, Lantligt, agera, ansvar, djur, hjälpa, klimat, medvetenhet, miljö, natur, ta ställning, tänka till,

I torsdags åkte jag, Marcus och Andreas (Marcus bror) till Kittelfjäll. Sol, blå himmel, skidåkning, stugmys, trevligt sällskap och god mat sammanfattar hela helgen.

 
Precis på samma sätt som man resonerar kring om man är redo för att skaffa barn borde man resonera kring när man ska skaffa ett husdjur.
  • När man skaffar ett barn så kommer hela ens liv förändras, samma sak gäller när man skaffar ett djur.
  • Ett barn kräver mycket tid och kärlek, exakt samma sak för djur.
  • Du kommer få åsidosätta många av dina egna intressen för barnet, det gäller också när du har ett husdjur. Du kommer bli tvungen att anpassa dig efter barnet eller djuret.
  • Barnet kommer vara helt beroende av dig, även ett djur står i beroendeställning till dig.
  • Om det visar sig vara något fel på barnet, vad gör ni då? Orkar ni med det? Ställ dig samma fråga om du har ett djur som det är något fel på. Ge inte upp! Det finns hjälp.
 
Om det sedan skulle vara så att djuret vantrivs hos dig, då kanske det är bättre att hitta ett nytt hem åt det. Men försök alltid hitta orsaken och gör sedan allt för att lösa problemet. Det finns som sagt massor av hjälp att få! Ett barn skulle aldrig bytas ut eller avlivas av någon anledning. Ett djur är också ett liv, ett liv som du själv väljer att ta ansvar för. Svik det då inte!

Jag har äntligen fått in en massa nytt och fint i butiken. Nytt men ändå gammalt!

 

 

Jag har fyllt på mitt spetsförråd. Det finns så mycket roligt att göra av spetsarna. Det här är bara början!

Det är imponerande med vissa grejer. Hur något så enkelt kan bli så snyggt!

Nu har jag gått omkring flera dagar med en liten irritation i halsen. Den lilla irritationen gör att jag inte kan vara mig själv fullt ut. Jag blir mesig när det gäller träning. Jag får rätt dåligt humör. Jag känner mig allmänt trött och deppig. Maten jag äter smakar inte lika gott som vanligt. Jag kunde inte ta min efterlängtade massage idag. Jag vill mest bara dra ett täcke över huvudet. Bryt ut dumma förkylning eller lämna min kropp!!!
 
För att göra mig själv lite gladare så tvingade jag med min kära på Vezzo och sedan bio. Så nu känns det bättre. Får hoppas att morgondagen är helt utan irritation!
 
Någon som har något bra husmors- eller icke-husmors-knep som lindrar halsont och förkylning? Alla tips är välkomna!

När jag har lite tid och behöver energi så brukar jag koka nudlar. Jag tycker att det är precis lika gott nu som för ca 15 år sedan då jag först upptäckte dem. Jag blev bjuden på nudlar av en kompis när vi var hemma hos henne efter skolan och tyckte direkt att det var supergott. Jag minns att jag tänkte "Det här är den perfekta maten, gott, snabblagat, nyttigt (jaa, då trodde jag att nudlar var nyttigt) och jättebilligt, det här kommer jag kunna leva på hela livet" och så minns jag att jag undrade varför mamma och pappa aldrig lagat det hemma. Jag köpte hem nudlar och unnade mig så ofta jag kunde innan mamma och pappa kommit hem från jobbet. Det kändes så lyxigt att sitta och äta nudlar framför tv:n (ofta Sunset beach).

Idag har jag faktiskt fått lära mig att det inte är så mycket näring i nudlar och att de inte är så nyttiga, synd för jag hade verkligen kunnat äta nudlar nästan varje dag isåfall. Men det känns fortfarande lite lyxigt att få koka nudlar och sitta framför tv:n och äta, hur konstigt det än låter.

"Gå på tur" är ett av de mysigaste uttrycken jag vet! Och just det gjorde jag i helgen, gick på tur!

En solgrop på altanen måste man ha

På tur med bästa grannarna!

Mot Rättberget

Renarna har levt loppan bland tallarna

Väl uppe på berget bjöds det på kaffe, bullar, choklad och lussekatter!

Otroligt vackra vyer

På söndagen skidade vi till sandtaget

Marcus åkte bräda, jag längd och Viktor försökte sig på lite skrana-åk

En av höjdpunkterna var när vi träffade renägaren, ett mycket intressant möte

Efter en skidtur får man ta sig en tupplur i solgropen

Femkattagården, Kulla, Piparböle, bästa grannarna, livsnjutning, rättberget, skidor, skidtur, sol, solgrop, vårvinter,

Förra helgen tog jag tag i något som jag länge tänkt på. Jag har hela hösten och vintern sparat allt stearin som blivit över från blockljus för att göra egna ljus så småningom.

Såhär gjorde jag:

Små glas, koppar och lyktor fyndade jag på Linas TUR och RETUR.

Aromaoljor för att göra doftljus. Köpta på Expo.

Vekar beställde jag på nätet, finns många sidor som säljer.

Här är min samling stearin.

Stearinet smälte jag i ett vattenbad. Oljan tillsattes när allt smält.

Vekarna band jag i en pinne som sedan fick ligga över glaset. Sedan hällde jag försiktigt i stearinet.

 Sakta men säkert stelnar stearinet...

...och HEPP så har man fått en massa fina doftljus!

Hem, Kulla, Ljus, Pyssel,
I onsdags fortsatte jag med inspirerandet. Lite småpyssel här och där för att göra det ännu mer hemtrevligt.
 
 
Mina spetsar är för fina för att gömma i någon låda.
 
 Favoritskorna på plats i bokhyllan.
 
 Tulpaner kan förgylla ett hem på så många sätt.
 
Hittade den här fina toalettskylten i min butik.
 
Guldkant på tillvaron.
 
Växter kan man inte få för många av. Jag fuskar lite med plastblommor på toaletten eftersom vi inte har något fönster som ger dagsljus.
 
Den vackra ängeln har jag fått av Charlotta och Bellabus. Lyktan och burken har jag fyndat på Linas TUR och RETUR.
 
Parfymflaskor är vackra. Därför får de stå framme.
 
Bra förvaring behövs i badrummet. Smink, bomullstussar, hårprylar m.m.
 
Jag har fått tag i en massa fina spetsar som jag tejpar fast på hyllor lite här och var. Det blir mysigt och gammaldags.
 
Förvaring som sagt.
Hem, Inredning, Inspiration, Kulla, Lantligt, Piparböle, Pyssel, På landet, Umeå,
Dagen till ära postar jag ett gammalt inlägg som enligt mig visar på hur tufft det kan vara att vara ung kvinna idag. En dag som denna borde vi alla ta oss några minuter och fundera över detta, varför det ser ut såhär och vad vi kan göra för att förebygga att våra döttrar upplever samma sak.
 
Tänkte också passa på att skryta över vårt underbara grannskap ute i Kulla och Piparböle. Efter att de hade haft det struligt och kämpigt inom vägföreningen under många år togs ett gemensamt beslut om att endast kvinnor skulle sitta i styrelsen. Kvinnorna som fick förtroendet tog tag i alla problemen med järnhand och styrde upp allt. Så idag har vi längs Piparbölevägen en god ekonomi inom föreningen samt en otroligt fin och välskött väg. Och det är inga sura miner varken från kvinnorna eller männen. Männen insåg sina brister och lämnade över ansvaret, kanske finns det hopp trots allt!
 

Jag har ett mycket smickrande smeknamn som några av mina närmsta vänner kallar mig, Superlina! Vem kan inte bli glad av att få ett sådant smeknamn? Det värmer i hjärtat varje gång jag får höra det men varför jag valt att använda det som mitt bloggnamn beror på att det namnet på sätt och vis speglar dagens samhälle för alla kvinnor. Är man inte en superperson så duger man inte!

 

Vi lever under en extrem press där vi ständigt ska lyckas inom allt och vi ska vara på topp hela tiden. Alla medier skapar en skenbild av hur dagens kvinna ska se ut och bete sig, vilken är omöjlig att leva upp till.

 

Några av kraven på kvinnor idag kan vara att:

  • du måste vara en perfekt flickvän med allt vad det innebär
  • du ska ha bra betyg i skolan eller ha det bästa jobbet
  • du måste göra karriär inom ditt yrke
  • du ska vara en duktig dotter och syster
  • du måste vara vältränad och se bra ut
  • du ska helst vara bra på matlagning, bakning och hålla ordning hemma
  • du ska hinna umgås med din familj och hälsa på dina släktingar
  • du måste vara glad och lycklig
  • du ska gärna vara duktig i någon idrott eller spela något instrument
  • du ska vara allmänbildad
  • du ska vara ett socialt geni (vilket oftast innebär att inte göra för mycket väsen av dig men ändå kunna interagera med andra omkring dig)
  • du borde ha rest runt i hela världen
  • du ska vara smal men ändå kunna äta vad du vill
  • du ska inte ta för stor plats
  • du ska inte tro att du är något

 

Många av dessa saker stämmer även överens med alla krav på män i vårt samhälle men här utgår jag helt från mina egna erfarenheter som kvinna och hur jag upplever saker och ting i min omgivning. Sen måste jag ändå säga att vi alla är mer accepterande när det gäller pojkar/killar/män.

 

Jag är otroligt imponerad över alla kvinnor som helt går sin egen väg och struntar i vad alla tycker och tänker om dem. Jag önskar att jag hade mer av det i mig och jobbar ständigt för att komma dit. Min egen lillasyster är en stor förebild och inspirationskälla för mig. Hon står alltid upp för sina åsikter. Oavsett om det är mot någon i hennes egen storlek (hon är rätt liten till växten) eller mot en storvuxen man. Detta kan många gånger reta upp folk och det är just det jag tycker är så bra. Hon har skinn på näsan så det räcker åt ett helt kompani.

 

Den SuperLina som jag egentligen skulle vilja vara är hon som skiter i om andra tycker att hon är konstig på något sätt. Hon som inte känner att hon måste vara så duktig i allt, jämt. Hon som inte tror att hon alltid måste prestera på topp för att bli omtyckt och hon som vågar säga ifrån när hon blir trampad på.

Det är det idealet som vi alla borde sträva efter!

 

Detta ämne skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om.
Internationella kvinnodagen, Jämställdhet, Krav, Kvinnor, Samhälle,
Igår var jag och Marcus på bio. Vi såg "Du gör mig galen", en riktig feel-good-film vilket jag älskar! Vi kände oss alldeles varma i våra hjärtan när vi gick därifrån. Kan verkligen rekommendera den. Den får en att fundera över vilken socialt styrd vi lever i och hur lätt man står utanför om man beter sig lite lite annorlunda. Den är befriande och klok (trots att den har en del amerikanskt "too-much" i sig).
 


 
 
Bio, Vardagslyx,

Vi har lyckan att få ha en massa renar omkring oss ute i Kulla! Fastän jag är norrlänning och har haft släkt i Kiruna så tycker jag ändå att det är lika coolt varje gång jag ser en ren.

När man vaknar och ser en renflock på gården så spelar det ingen roll om man är skåning eller norrlänning, det är coolt!

Jag gillar renar! De verkar vara så ovetande om allt dåligt som sker på vår jord! De struttar omkring som yra höns och bryr sig inte om människor eller bilar! Sen är de ju så söta!!!

 

 

Jag har under hela mitt liv känt mig löjlig som varit den typiska tjejen. Jag har känt mig fjantig som sminkat mig, "samlat" på kläder, kunnat sitta timmar och fixat med naglarna, tagit liiite för lång tid att få till håret sådär perfekt som ändå ingen märker förutom jag själv. Jag har alltid skämts över att jag gillat att göra mig snygg och sexig. Men varför? De flesta tjejer/kvinnor fixar ju till sig, på sitt sätt! Även många killar/män står länge och ordnar sig inför dagen.
 
Att säga att man har smink och kläder som intresse är så otroligt tjejigt att det blir löjligt! "Man ska ju vara naturlig" "Hur kan du lägga så mycket pengar på kläder varje månad?" Visst självklart ska man inte gömma sig bakom en massa smink för att man egentligen skäms över sitt utseende. Eller att bara kunna finna tröst i shopping. Då känns det osunt. 
 
Jag har alltid varit duktig på att fynda kläder, smink och skor på utförsäljningar eller på loppis/second hand. Jag är sämst på att slänga eller göra mig av med sådant som jag en gång väl köpt/fått. Därför står jag här med en enorm samling kläder, skor, smycken, solglasögon osv. Men jag har däremot inte lagt ut enorma summor pengar på dessa saker. Ändå känns det så fel att ha så mycket kläder! Men jag tycker ju att det är så roligt, det är faktiskt ett av mina större intressen. Även om det är först nu som jag förstår och vågar inse det. Jag älskar att prova nya stilar och olika klädkombinationer. Och nu har jag även om granne som är superduktig på att sminka så jag ska få lära mig av henne.
 
Kläder, skor, smink, smycken m.m. ska få vara som vilket intresse som helst! Tänk alla män som har sina bilar som de kan pyssla med i all evighet. Min pappa t ex samlar på skivor och i sitt skivrum kan han sitta hur länge som helst och skriva in listor, kolla upp fakta om varje artist osv. Det känns helt okej men om mamma skulle gå undan och sminka sig i två timmar skulle det vara konstigt.
 
Det här är mina tankar och erfarenheter jag delar med mig av. Jag generaliserar en del men det är så det känns för mig. Jag hoppas inte alla har denna bild som sitter så djupt i mig. Gillar man att sminka sig, samla på kläder m.m. så ska man göra det utan att behöva känna sig löjlig. Det handlar nog om någon slags självsäkerhet och som vanligt i vårt samhälle så blir kvinnliga intressen ofta förlöjligade och nedtryckta! Därför älskar jag de kvinnor som står upp för vad de mår bra av och tycker är kul. Som min granne! Hon är en otrolig förebild. Hon blir alldeles till sig när man pratar om olika ögonskuggor, läppstift eller olika krämer! Det är befriande att lyssna på henne. Jag ska bli mer som henne när jag bli stor :) Hon har precis introducerat mig för läppstift så det förgyller jag min dag med. Någon rolig färg som piffar upp lite!
 
Kolla in dessa youtubeklipp:
Och denna blogg, Ida är grym på smink:
Intresse, Kläder, Kvinnligt, Smink,
Att mitt i veckan kunna unna sig något så lyxigt som en helkroppsmassage är helt fantastiskt! Att få en och en halv timme med bara fokus på sig själv renar både kropp och själ. Visst, det kostar pengar men om det är något man borde lägga sina pengar på så är det väl sitt välbefinnande. Man investerar i sin egen kropp. Alla borde vi ha något som får oss att koppla bort verkligheten. Gå till frisören, ta en skidtur eller promenad, få manikyr, läsa en bok etc. Vi är alla olika och uppskattar olika saker men ett tips till alla där ute är att minst en gång i veckan unna er något som ni mår bra av. Utan krav eller måsten eller andras påverkan. Något som DU verkligen mår bra av!
 
Vill sända ett stort TACK till min massörska som är helt otroligt duktig och proffsig. Hon får mig att verkligen slappna av och framförallt stänga av omvärlden för en stund. Hon ger mig också känslan av lyx då massage alltid varit något borträknat för mig. Något som jag varken haft råd med eller tyckt mig förtjänat. Men nu en gång i veckan får jag chansen att känna mig bortskämd, lyxig och till och med rik!
I helgen var jag och Marcus och hälsade på Sara och Jonas i Övik. Superroligt att få hänga med dem och se hur de bor. Jag blev så otroligt inspirerad av deras inredning och hur fint de hade det hos sig. Så igår när jag inte behövde vara i butiken tog jag tillfället i akt och storstädade hela huset. Jag har nu äääääntligen fått ordning i både mitt och Marcus rum så att det faktiskt går att vara där inne. En liten sten har fallit av mitt bröst.
 
 
Med de rätta detaljerna så kommer vår apotekardisk fram på bästa sätt.
 
Den vita lilla byrån som tidigare stått i mitt rum passar superbra i hallen.
 
Såhär ser det ut när man stiger innanför dörren.
 
Mitt rum känns numer som en inspirationsfull plats.
 
Alla fina möbler som tidigare gömts under kläder och prylar syns och pryder sin plats. Det här sminkbordet har jag ärvt av min farmor och farfar. Den är så vacker att man inte kan sluta titta.
 
 
Jag hittade en fin silverskål att ha mina broscher i.
 
Jag har äntligen en ordentlig plats för min symaskin.
 
Den här gamla stolen har jag fyndat på auktion och den gör sig bra vid sybordet.
 
En hylla som tidigare varit undanstoppad blir perfekt för mina sytillbehör. I den fina kaffekvarnen har jag säkerhetsnålar.
 
En liten tavla om katter passar bra med klänningen i leopard som bakgrund.
 
Istället för gardiner har jag hängt upp klänningar.
 
Min vackra skänk som numer är min pysselhörna. I alla lådor gömmer sig pysselsaker i alla dess former.
 
Favoritplaggen får hänga framme.
 
Tack Sara för att du gav mig inspiration! Nu kan jag njuta av ett välstädat och välsorterat hem, vilket jag inte kunnat sedan vi flyttade in!
Femkattagården, Hem, Inredning, Inspiration, Kulla, Lantligt, Piparböle, Pyssel, På landet,

Att få något annat än räkningar i brevlådan är alltid lika uppskattat! Det kan verkligen göra hela ens dag. Visst kan det vara smidigt med sms och mail men i slutändan är det den vanliga gamla snigelposten som är absolut roligast att få!

Häromdagen damp detta fina kort och den helt fantastiska teckningen av mig ner i lådan! Från fina Paulina och kära min kära syster! Jag kommer på mig själv att gå och småle så fort jag ser teckningen, som nu hänger på kylskåpet! Den ska snart ramas in!