Nytt hem

1kommentarer



Nu har vi efter 4 ½ månad äntligen fått tillträde till vårat hus. Så efter att ha längtat och för varje dag som gått höjt förväntningarna på huset så kändes det igår som att vi skulle till himlen när vi satte oss i bilen och åkte ut till huset. Vi möttes av två meter snö på hela gården bortsett från den lilla labyrint som skotats för att hitta in. Väl inne i huset var det kallt, rått och luktade avlopp. Utan möbler kändes huset litet och nästan stugaktig, inte alls som när vi sist var där. Vi försökte i alla fall lokalisera vad vi måste ta itu med innan vi kan flytta in. Minst en vägg måste rivas. Alla dörrar, alla fönsterkarmar, hela taket och exakt alla väggar ska målas vita *pust*. De tre dagarna som vi trodde att inflytten var bort blev plötsligt tre veckor, kanske till och med någon månad. Det enda jag kände var; tomhet.

Marcus satte direkt igång med att sparka ner väggen och jag började motigt måla en annan vägg. Efter att rollern bara sugit i sig mer färg än den avgett och axlarna börjat värka satte jag mig på golvet och stirrade framför mig. Vad hade vi gjort? Köpt ett hus. Tagit på oss ännu mer ansvar. Gett upp ännu mer av våran fritid. Hur skulle vi klara av det här? Skotta. Klippa gräset. Sanda. Måla om. Renovera. Paniken växte!

Emma och Rickard kom förbi för att se vårat "paradishus" och jag kunde knappt visa dem runt, jag ville bara därifrån. Så efter en snabb rundtur satte vi oss i bilen och for hem.

Idag måste jag ha vaknat på en helt annan sida för idag har allt känts hur bra som helst. Jag jobbade halvdag till klockan ett och fick sedan en massa ärenden gjorda på stan, samt äta en mysig lunch med Marcus. Vid tre drog vi ut till huset med helt nya krafter. Efter en semla och en kopp kaffe så var vi igång. Övertäckning av allt som inte skulle bli vitt. Marcus projekt riva-vägg. Sedan började vi diskutera hur vi vill ha allt i huset. Möblering. Vad som ska göras om. Färger. Sen kom vi till den stora frågan, köket! Hur ska vi få köket att bli så stort, luftigt och mysigt som möjligt? Efter ett tag fundering och planering så hittade vi en kanonbra lösning så nu verkar det som om drömmen om ett perfekt kök kommer bli verklighet!

Till skillnad från igår då jag inte kunde se annat än hinder och problem så kan jag idag inte se annat än vårat drömhus.

1 kommentarer

Kick

22 Feb 2012 01:29

Åh, jag längtar verkligen efter att få komma dit och kolla och hjälpa till med allt. Jag är övertygad om att det kommer bli ett drömhus när ni är färdiga!

Kommentera

Publiceras ej