Jag måste bara få skryta av mig lite. Jag är så otroligt stolt över min lilla storalillasyster! Hon är min lillasyster men känns som en storasyster fastän hon är så liten. Flummigt...jag vet men så är det!
 
Hur som helst så driver hon en extremt bra och tänkvärd blogg http://kickanwicksell.wordpress.com/. Om ni inte redan besökt den så rekommenderar jag starkt att ni gör det...NU! Hon tar upp ämnen som är både känsliga och tabu i Sverige, sådant som jag själv många gånger drar mig för att diskutera. Igår hade hon över 12000 besökare på sin blogg och jag känner på mig att det kommer leda till något stort. Hon jobbar ideellt för Amnesty och för JämställdhetsFestival samt har startat ett eget företag.
 
Att hon har skinn på näsan och är en riktig tjurskalle har jag alltid förstått. Från då hon var liten och vägrade komma ut och leka med mig pga knövliga strumpor till nu då hon står upp för sina åsikter mot vem som helst. Ibland kan det vara irriterande med denna lilla, näsvisa tjej som alltid ifrågasätter och debatterar, speciellt när man faktiskt är hennes storasyster! MEN hon gör mig så förbluffande imponerad med sitt sätt att ge svar på tal, ständigt behålla lugnet, vara saklig och alltid tålmodigt bemöta den kritik och de frågor hon får.
 
Jag har själv fått smaka på hur det är att ha starka åsikter och värderingar, det är många gånger rätt jobbigt och energikrävande. Jag försöker så gått jag kan stå upp för det jag tror är rätt men ibland orkar jag helt enkelt inte vänder kappan efter vinden. Vilket är tråkigt och det känns alltid som ett svek mot mig själv. Konstigt nog är det lättare att kritisera någon som faktiskt tar ställning än de som inte bryr sig alls och jag antar att det är priset man får ta för att försöka förändra och påverka till (enligt mig) ett bättre samhälle.
 
Som sagt så orkar inte jag jämt men det gör min syster! Hon ger sig inte! Och DET älskar jag hos henne!!! Jag önskar att jag kunde få lite av hennes skinn på näsan. Då och då i alla diskussioner och debatter glömmer jag bort att hon är min lilla syster som jag så många gånger skyddat och tagit hand om. Men varje gång vi ses så är hon ju där, min fina Kristina med ett hjärta av guld och ett engagemang så starkt att det skulle kunna utplåna alla krig på jorden.
 
Du vet det redan men återigen: JAG ÄR SÅ STOLT ÖVER DIG OCH JAG ÄLSKAR DIG SÅ MYCKET!
 
Under påsken äter man ägg i de flesta hem, mängder av ägg! Enligt detta inslag som sändes på nyheterna i fredags köper svenskar mest ägg från frigående hönor inomhus. Så fort man läser frigående på förpackningen så känns det helt okej men skenet bedrar. Kolla på klippet så förstår ni!

Varken frigående höns inomhus eller hönor med inredd bur har det särskilt bra. Att lägga några extra kronor på att köpa ekologiska ägg tycker jag är självklart. Jag är lite lätt partisk eftersom vi alltid haft egna höns och förstår hur viktigt det är för hönsen att kunna vistas utomhus så mycket som möjligt.
 
Tänk vad mycket ägg alla hönor i landet ger oss varje år, det minsta vi kan ge tillbaka är lite utomhusvistelse!
Krav, djur, djurens rätt, djurvänligt, ekologiskt, hönor, miljö, tänk på djuren, ägg,