Jag njuter verkligen varje fredag när jag får ta helg från jobbet. Tidigare har jag jobbat så oregelbundet att jag inte haft några särskilda rutiner för ledighet men nu äntligen får jag (oftast) ta helg som "alla andra". Jag jobbar ju på en del event då och då men det gör inte så mycket.

Den här helgen är speciell av två anledningar:
1. Min kära systeryster kommer på besök :)
2. Kulturhuvudstadsåret invigs här i Umeå.

Två saker att se fram emot.

 
 
Året 2014 är året då jag kommer börja ta hand om mig själv. Under alldeles för många år har jag lyssnat mer på vad andra tycker och tänker än på mig själv och vad jag faktiskt känner och vill.
 
Några punkter att ta tag i:
  • Fixa Iksu-spakort (DONE, kan vara det bästa jag gjort på länge, att betala drygt 20 kr om dagen för att få tillgång till tre olika träningsanläggningar med alla möjligheter till träning och ett lyxigt spa med pooler, relax och solrum känns rätt så överenskommet).
  • Fortsätta gå på regelbunden massage (bästa Ida får mig alltid att slappna av).
  • Våga säga nej till sånt som bara känns jobbigt (alldeles för ofta tackar jag ja till sånt som jag sedan ångrar, bättre att säga nej direkt).
  • Säga nej till sånt som jag egentligen inte hinner (sluta vara en tidsoptimist, måste börja bli lite mer tidsrealist).
  • Stänga av kontrollfreaket i mig en aning (det är inte hela världen om jag inte har koll på precis allt).
  • Våga ha det lite stökigt när någon kommer på besök (se kontrollfreak).
  • Gå promenader så fort jag orkar och kan (jag mår så bra av ljus, motion och frisk luft, även om jag inte alltid förstår det förrän jag faktiskt tar mig ut).
  • Gå på akupunktur (gjorde det förut under en period och det var så otroligt avslappnande att åka till kliniken och vara där i tre timmar och bara bli ompysslad, inte så dyrt heller).
  • Sluta överanalysera vad alla tänker om mig (allt som jag tror att andra tycker om mig stämmer inte, det är bara att inse).
  • Se till att klä mig så att jag inte fryser (om det är nånting som gör mig arg och irriterad så är det att frysa, enkelt fixat ju).
  • Köpa ordentliga skor (tog bara ca 28 år att lära sig detta).
  • Omge mig med människor som ger energi (under så många år har jag försökt bli omtyckt och älskad av alla runt omkring mig men det går faktiskt inte så nu tänker jag lägga mer tid på alla som jag vet älskar mig för den jag är).
  • Sluta få dåligt samvete då jag inte hunnit höra av mig till vänner, släkt och familj (man hinner det man hinner och så är det för alla. De flesta har också stor förståelse för det).
  • Försöka leva här och nu och inte oroa mig för framtid och det som redan varit (att leva i nuet är en utmaning men det kommer göra mig väldigt gott om jag lyckas.
  • Prestera lagom på jobbet (det går inte att fixa allt, allt ligger inte på mina axlar).
Sist men inte minst!
  • Inte vara så hård mot mig själv (jag måste sänka kraven, nog för att det är smickrande att bli kallad SuperLina men jag kan inte vara på topp jämt).
Rent spontant så tror jag att det kan bli ett ganska bra år!
 
Och här...några klyschor!