Tråkig musik!

0kommentarer

Ibland förstår jag mig verkligen inte på folk. När jag jobbar i butiken blir jag ständigt förvånad över hur vuxna människor kan bete sig. Som till exempel häromdagen, en kvinna packar upp sitt bord och kommer sedan fram till mig och säger lätt skrattande:

 

- Men vilken tråkig musik du spelar.

 

Jag svarar rätt förvånad:

 

Jaså tycker du det? Hmm jag älskar i alla fall folkmusik. Det här är Esbjörn Hazelius, han är superduktig och spelar vacker folkmusik.

Jaha ja ja…men det är ju så tråkigt och enformigt.

 

Och så försöker hon härma musiken för att visa hur ”tråkig” och ”enformig” musiken är. Sen fortsätter hon:

 

Ja smaken är ju olika men jag själv föredrar musik som det är lite mer fart i.

Hmm jag som tycker att folkmusik är väldigt fartfyllt.

 

Sen gör hon ett försök att rädda situationen.

 

Dansar du till folkmusik?

Nää jag lyssnar bara, jag är helt såld på den här typen av musik, levande instrument och så.

Jaa det är ju olika vad man tycker.

 

Alltså, jag vet inte vad ni tycker men seriöst, varför går man fram till den som jobbar i en butik och säger att musiken är tråkig? Det är väl ganska självklart att man själv inte tycker att musiken man spelar är tråkig (om hon inte trodde att det var radio jag spelade). Fast egentligen var det nog inte att hon påpekade att det var tråkig musik som var det konstigaste utan att hon faktiskt försökte övertyga mig om att den verkligen var tråkig.

 

Ja som sagt, jag slutar aldrig förvånas!

Kommentera

Publiceras ej