Din hund eller min hund?

0kommentarer

Sen min syster skaffade hund har jag fått lära mig en massa nya saker. Sådant som jag idag inte kan fatta att jag själv gjorde fel tidigare.

 

Det är egentligen bara fråga om sunt förnuft men ändå är det sååå många som beter sig konstigt när det gäller hundar. Det finns en hel vetenskap om hundars beteenden och varför det ibland kan gå så fel. Människor och hundar pratar inte samma språk. Därför är det viktigt för framförallt hundägare men även viktigt för alla andra att man tar sig tid att lära sig hur hundar fungerar (eftersom hundarna inte har den förmågan att lära sig hur vi fungerar så ligger det på vårt ansvar). Vi lever i ett samhälle där det alltid finns någon i vår närhet som har hund.

 

Bara en så enkel sak som att titta hunden i ögonen. De flesta fick väl lära sig när de var små att man inte ska stirra en hund i ögonen. Att hunden tolkar det som att man utmanar den. Ändå gör ju de flesta vuxna det idag! Det beror ju såklart på att människor helst SKA titta varandra i ögonen när vi pratar eller försöker få kontakt med någon. Det kan framkalla stress hos hunden som blir utsatt, oavsett hur vältränad och uppfostrad hunden än är. Det ligger i hundens naturliga instinkt att reagera på en sådan signal och tyvärr kan vi nog aldrig helt lära bort en sådan instinkt.

(Att tillägga: jag är absolut ingen expert men jag talar utifrån sådant jag fått lära mig och tagit erfarenhet ifrån.)

 

Det som kanske fått mig att tänka till mest är den här grejen att man aldrig ska gå fram till en främmande hund (också något de flesta får lära sig som små). När hunden är ensam (bunden vid något träd eller liknande) så håller sig nog många till den principen men så fort ägaren är med då är det helt plötsligt okej att börja klappa och prata med hunden. Jag har själv varit ute med min systers hund, Novaya, några gånger och varje gång är det flera personer som utan att fråga eller ens se på mig börjat klappa på Novaya, prata med henne eller till och med försökt mata henne. Jag kände mig nästan kränkt och förbisedd då jag blev helt ignorerad. För en hund som inte är van vid främlingar eller som i sin natur kanske har ett reserverat beteende kan detta vara hotfullt och otroligt stressande. Självklart handlar det ju inte om att någon vill vara elak men det är viktigt att faktiskt tänka efter innan man går fram till en främmande hund. Man kan likna det lite med fenomenet när en kvinna är gravid och andra tar sig friheten att klappa kvinnan på magen, utan att ens fråga eller överhuvudtaget tänka på om detta är okej. Det är på samma sätt integritetskränkande.

 

Några enkla råd och tips att tänka på när det gäller hundar:

  • Stirra aldrig en hund i ögonen (framförallt inte en främmande hund).
  • Visa inte tänderna (detta kan också provocera hunden ifråga).
  • Gå ALDRIG fram till en främmande hund, inte ens om du känner ägaren. Det är inte säkert att hunden känner igen dig för det. Fråga alltid först.
  • Visa respekt för ägaren och fråga därför alltid om det är okej att hälsa på hunden (oftast kanske det inte är något problem men det kan också vara så att hunden håller på att tränas eller helt enkelt inte ska hälsa på främmande människor).
  • Stressa aldrig upp en hund genom att börja busa och hetsa upp den (om inte ägaren sagt att det är okej). Det är inte säkert hunden är med på noterna och kan därför misstolka dina signaler eller så kanske inte ägaren vill ha en helt upphetsad hund just då.
  • Mata aldrig en hund om du inte fått tillåtelse från ägaren. Hunden kanske går på någon speciell diet eller har fått lära sig att endast hålla sig till en viss mat.
  • Försök inte få kontakt med en främmande hund (om du inte fått tillåtelse av ägaren) hunden kanske inte alls förstår vad du vill och blir istället osäker.
  • Hälsa alltid på ägaren innan du tar kontakt med hunden på något sätt.
  • Låt ALDRIG barn vara ensamma med hundar. Barn har många beteenden som kan vara provocerande och stressande för hundar. Även om hunden är ”barnsäkrad” som någon så fint kallade det, så är det inte någon garanti på att hunden aldrig kommer göra barnet något.
 

Som sagt, vissa instinkter och beteenden hos hundar kommer vi människor aldrig kunna träna bort.

 

Att ha hund kräver mycket jobb och många ägare tränar konstant sina hundar för att få dem att passa in i vårt samhälle och du kan förstöra flera månaders träning genom bete dig konstigt mot en hund, även om du bara menar väl.

 

Idag tycker jag att det är en självklarhet att alltid höra efter med ägaren om man vill hälsa på en hund men det tyckte jag inte för två år sedan. Som sagt så finns hundar överallt omkring oss. Det gör det så viktigt att vi lär oss leva tillsammans med dem och att vi förstår hur de fungerar.

 

Varje dag sker olyckor då hundar som aldrig någonsin gjort något ont helt plötsligt attackerar någon. Jag tror att detta ofta beror på att vi människor betett oss märkligt på något sätt och att hundarna i de flesta fall kanske bara försökt försvara sig (undantag finns då hundar är framavlade med onormalt aggressivt beteende). Därför anser jag att det här är ett ämne som bör tas upp ofta och att vi till viss del faktiskt kan förhindra att olyckor med hundar inträffar.

 

Tänk efter och fråga alltid först!

Kommentera

Publiceras ej