Omställning!

0kommentarer

Nu sitter vi på tåget upp mot Umeå. På ca 20 timmar har vi tagit oss från Costa Rica med 34 grader, regnskog, vita stränder och kristallklart hav till Sverige med -20 grader, snöbelagda landskap, frostbitna hus och påpälsade människor. Kontrasten är total!

Man blir verkligen förvirrad av att hoppa mellan klimat. Vi åkte från jul- och nyårsstök och kom till den hetaste sommaren. Nu kommer vi hem till vintern igen och julgrejerna är fortfarande kvar.

Man får komma ihåg att det är få förunnat att kunna resa på detta sätt. Vilken liten procent av befolkningen det faktiskt är som kan ta ledigt från sina jobb tre veckor och dra iväg till andra sidan jordklotet bara för att unna sig en massa härligheter. Långt ifrån alla i Sverige kan göra så.

Därför känner jag mig otroligt rik och lyckosam! Att få rymma iväg från allt i tre veckor med min älskling. Att de största problemen under de veckorna handlar om på vilken restaurang vi ska äta lunch och middag och om jag ska lägga mig i en solstol eller direkt i sanden för att sola. Att få vakna upp på morgonen och inte känna några krav eller måsten överhuvudtaget. Det är en lyx som alla egentligen borde få lära känna närmare men tyvärr ser inte verkligheten så ut.

Jag är i alla fall väldigt tacksam att jag får uppleva sådan lyx!

Nu kastas vi sakta men säkert tillbaka in i vardagen. På både gott och ont och omställningen började vid första steget ur planet då kylan kom emot oss.

TACK min älskade Marcus som ekonomiskt sett till att vi kunnat ta denna ledighet. TACK Viktor och Louise för att ni är världens bästa grannar och har tagit hand om våra katter och vårat hus. TACK Stig och Iris som hållit snön borta så att vi hittar hem. TACK Lotta, Veronica, Marina och Emma som haft butiken igång utan mig!

Utan er hade vi aldrig kunnat göra denna resa!

 

Solnedgång vid vackra Samaras strand.

 

Fruktskål på frukostbordet.

 

Här åt vi frukost sista dagarna på semestern.

 

Poolen vid hotellet i San José.

 

Vacker vy från flygplanet.

Kommentera

Publiceras ej