Kvinnor!

1kommentarer

Dagen till ära postar jag ett gammalt inlägg som enligt mig visar på hur tufft det kan vara att vara ung kvinna idag. En dag som denna borde vi alla ta oss några minuter och fundera över detta, varför det ser ut såhär och vad vi kan göra för att förebygga att våra döttrar upplever samma sak.
 
Tänkte också passa på att skryta över vårt underbara grannskap ute i Kulla och Piparböle. Efter att de hade haft det struligt och kämpigt inom vägföreningen under många år togs ett gemensamt beslut om att endast kvinnor skulle sitta i styrelsen. Kvinnorna som fick förtroendet tog tag i alla problemen med järnhand och styrde upp allt. Så idag har vi längs Piparbölevägen en god ekonomi inom föreningen samt en otroligt fin och välskött väg. Och det är inga sura miner varken från kvinnorna eller männen. Männen insåg sina brister och lämnade över ansvaret, kanske finns det hopp trots allt!
 

Jag har ett mycket smickrande smeknamn som några av mina närmsta vänner kallar mig, Superlina! Vem kan inte bli glad av att få ett sådant smeknamn? Det värmer i hjärtat varje gång jag får höra det men varför jag valt att använda det som mitt bloggnamn beror på att det namnet på sätt och vis speglar dagens samhälle för alla kvinnor. Är man inte en superperson så duger man inte!

 

Vi lever under en extrem press där vi ständigt ska lyckas inom allt och vi ska vara på topp hela tiden. Alla medier skapar en skenbild av hur dagens kvinna ska se ut och bete sig, vilken är omöjlig att leva upp till.

 

Några av kraven på kvinnor idag kan vara att:

  • du måste vara en perfekt flickvän med allt vad det innebär
  • du ska ha bra betyg i skolan eller ha det bästa jobbet
  • du måste göra karriär inom ditt yrke
  • du ska vara en duktig dotter och syster
  • du måste vara vältränad och se bra ut
  • du ska helst vara bra på matlagning, bakning och hålla ordning hemma
  • du ska hinna umgås med din familj och hälsa på dina släktingar
  • du måste vara glad och lycklig
  • du ska gärna vara duktig i någon idrott eller spela något instrument
  • du ska vara allmänbildad
  • du ska vara ett socialt geni (vilket oftast innebär att inte göra för mycket väsen av dig men ändå kunna interagera med andra omkring dig)
  • du borde ha rest runt i hela världen
  • du ska vara smal men ändå kunna äta vad du vill
  • du ska inte ta för stor plats
  • du ska inte tro att du är något

 

Många av dessa saker stämmer även överens med alla krav på män i vårt samhälle men här utgår jag helt från mina egna erfarenheter som kvinna och hur jag upplever saker och ting i min omgivning. Sen måste jag ändå säga att vi alla är mer accepterande när det gäller pojkar/killar/män.

 

Jag är otroligt imponerad över alla kvinnor som helt går sin egen väg och struntar i vad alla tycker och tänker om dem. Jag önskar att jag hade mer av det i mig och jobbar ständigt för att komma dit. Min egen lillasyster är en stor förebild och inspirationskälla för mig. Hon står alltid upp för sina åsikter. Oavsett om det är mot någon i hennes egen storlek (hon är rätt liten till växten) eller mot en storvuxen man. Detta kan många gånger reta upp folk och det är just det jag tycker är så bra. Hon har skinn på näsan så det räcker åt ett helt kompani.

 

Den SuperLina som jag egentligen skulle vilja vara är hon som skiter i om andra tycker att hon är konstig på något sätt. Hon som inte känner att hon måste vara så duktig i allt, jämt. Hon som inte tror att hon alltid måste prestera på topp för att bli omtyckt och hon som vågar säga ifrån när hon blir trampad på.

Det är det idealet som vi alla borde sträva efter!

 

Detta ämne skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om.
Internationella kvinnodagen, Jämställdhet, Krav, Kvinnor, Samhälle,

1 kommentarer

Linda (superlinda?)

10 Mar 2013 21:19

Sccccaaary så lika vi är / tänker / resonerar. Kram

Svar: Vi tar en fika nästa gång du är i stan tycker jag ;)
Lina

Kommentera

Publiceras ej