Smink - fjanterier!

1kommentarer

Jag har under hela mitt liv känt mig löjlig som varit den typiska tjejen. Jag har känt mig fjantig som sminkat mig, "samlat" på kläder, kunnat sitta timmar och fixat med naglarna, tagit liiite för lång tid att få till håret sådär perfekt som ändå ingen märker förutom jag själv. Jag har alltid skämts över att jag gillat att göra mig snygg och sexig. Men varför? De flesta tjejer/kvinnor fixar ju till sig, på sitt sätt! Även många killar/män står länge och ordnar sig inför dagen.
 
Att säga att man har smink och kläder som intresse är så otroligt tjejigt att det blir löjligt! "Man ska ju vara naturlig" "Hur kan du lägga så mycket pengar på kläder varje månad?" Visst självklart ska man inte gömma sig bakom en massa smink för att man egentligen skäms över sitt utseende. Eller att bara kunna finna tröst i shopping. Då känns det osunt. 
 
Jag har alltid varit duktig på att fynda kläder, smink och skor på utförsäljningar eller på loppis/second hand. Jag är sämst på att slänga eller göra mig av med sådant som jag en gång väl köpt/fått. Därför står jag här med en enorm samling kläder, skor, smycken, solglasögon osv. Men jag har däremot inte lagt ut enorma summor pengar på dessa saker. Ändå känns det så fel att ha så mycket kläder! Men jag tycker ju att det är så roligt, det är faktiskt ett av mina större intressen. Även om det är först nu som jag förstår och vågar inse det. Jag älskar att prova nya stilar och olika klädkombinationer. Och nu har jag även om granne som är superduktig på att sminka så jag ska få lära mig av henne.
 
Kläder, skor, smink, smycken m.m. ska få vara som vilket intresse som helst! Tänk alla män som har sina bilar som de kan pyssla med i all evighet. Min pappa t ex samlar på skivor och i sitt skivrum kan han sitta hur länge som helst och skriva in listor, kolla upp fakta om varje artist osv. Det känns helt okej men om mamma skulle gå undan och sminka sig i två timmar skulle det vara konstigt.
 
Det här är mina tankar och erfarenheter jag delar med mig av. Jag generaliserar en del men det är så det känns för mig. Jag hoppas inte alla har denna bild som sitter så djupt i mig. Gillar man att sminka sig, samla på kläder m.m. så ska man göra det utan att behöva känna sig löjlig. Det handlar nog om någon slags självsäkerhet och som vanligt i vårt samhälle så blir kvinnliga intressen ofta förlöjligade och nedtryckta! Därför älskar jag de kvinnor som står upp för vad de mår bra av och tycker är kul. Som min granne! Hon är en otrolig förebild. Hon blir alldeles till sig när man pratar om olika ögonskuggor, läppstift eller olika krämer! Det är befriande att lyssna på henne. Jag ska bli mer som henne när jag bli stor :) Hon har precis introducerat mig för läppstift så det förgyller jag min dag med. Någon rolig färg som piffar upp lite!
 
Kolla in dessa youtubeklipp:
Och denna blogg, Ida är grym på smink:
Intresse, Kläder, Kvinnligt, Smink,

1 kommentarer

erik

16 Mar 2013 23:17

Riktigt bra skrivet, är själv kille och har tänkt på hur man i ofta i olika sammanhang får höra hur negativt det är med tjejer som gillar smink osv. Precis som du skriver bör allas intressen accepteras och om tjejer gillar det av fri vilja bör det få bejaka och ha kul kring det intresset. Det är ofta en vanlig kommentar man hör som kille kring tjejer, hon är korkad och gillar väl bara smink. Det här vänder jag mig kraftigt emot, ofta brukar jag ibland då fråga, varför är hon korkad ? Ja, men hon kunde inte byta däck på cykeln, hon visste inte att Italiens huvudstad hette ROM osv. Många tjejer är helt enkelt inte intresserade av sådana saker, då kan man heller inte förvänta sig att det ska kunna något om det. Det är skillnad på okunskap och vara korkad, de som inte ser den skillnaden, är nog den mest korkade.. Blev ett litet sidospår, men är less på hur ofta folk pratar om tjejer som korkade, utan att ha belägga för det. Tycker överlag att bedöma människors värde utifrån om de är korkade eller ej är ganska ovidkommande. Heller korkad och omtänksam, än intelligent, elak och dryg.

Kommentera

Publiceras ej