Linas Tur AB!

1kommentarer

 

 

 

 

Jag har under senaste året gått och blivit egen företagare. Något jag aldrig hade kunnat gissa för två år sedan. Jag är så glad att jag haft möjligheten att få testa mina vingar. Det var Marcus (min sambo) som fick mig att börja tänka i egenföretagarbanor. Han har själv startat flera företag och han fick det att låta väldigt enkelt. Nu i efterhand kanske jag inte helt kan hålla med om att det var så himla enkelt men definitivt lärorikt och spännande.

 

Jag bildade mitt företag ”Linas Tur AB” i början av september 2011 och öppnade butiken ”Linas TUR och RETUR” den 5 oktober 2011. Sedan dess har jag varit igång för fulla muggar. Tiden har inte räckt till åt så mycket mer än butiken. Jag har verkligen fått prioritera saker i mitt liv på ett helt annat sätt än tidigare. Motgångar blandas ständigt med framgångar.

Linas TUR och RETUR är en blandning av en second hand, en loppis och en antikaffär. Privatpersoner får hyra bord och sälja precis vad de själva vill. Man betalar en veckohyra och får sedan 75% av vinsten på bordet. Alltså går det att fynda vad som helst i butiken! Varje vecka byts saker ut, ibland 20 nya bord och ibland bara några enstaka.

 

Det finns många fördelar med att ha eget företag.

·        Du är din egen chef och får göra det mesta precis som du själv vill.

·        Du lär dig nya saker hela tiden.

·        Det är otroligt häftigt att se något få växa fram och utvecklas.

·        Du får hålla på med det du brinner för.

·        När du jobbar och sliter gör du det för din egen skull.

 

Tyvärr är ju inte allt en dans på rosor när man har eget.

·        Det kan ta ett tag innan företaget går i vinst så det krävs oftast is i magen och kanske lite undansparade slantar.

·        Allt som ska fixas inom företaget måste DU själv göra, ingen kommer göra det åt dig.

·        Du kommer möta på många utmaningar och tuffa perioder.

·        Har du ett företag där du träffar många människor så inser du nog rätt snabbt att alla människor är extremt olika och det kan ställa till besvär många gånger.

·        Det är mycket nytt man ska lära sig och många gånger kommer man känna sig helt handfallen, det är bara att acceptera läget.

 

Än så länge vet jag faktiskt inte hur det kommer gå för min butik. Kommer den gå runt så att den får vara kvar eller kommer jag vara tvungen att stänga igen? Jag öppnade under den absolut bästa perioden, julruschen. Under de två första månaderna gick det lite för bra för att vara sant. Och mycket riktigt, efter jul kom bakslaget. Januari och februari var två helt döda månader. Trots att jag hade kunder i butiken så handlade nästan ingen och om de handlade så rörde det sig om 5 kr hit eller 10 kr dit. Försäljningen har på slutet ökat och jag har förhoppningar om att min affärsidé kommer fungera. Men då kanske jag måste ändra om lite i priserna och byta lokal. Den som lever får se!

 

Livet som egenföretagare kan som sagt vara många saker. Spännande, roligt, utmanande, oroande, tufft, oförutsägbart och kanske mest av allt; utvecklande! Jag har fått ta tag i saker i mig själv på ett sätt som jag aldrig skulle ha behövt ta tag i om jag inte startat företag. Så går ni med liknande tankar?! Kör! Även om det inte fungerar i längden så lär ni er så mycket på vägen att det är värt det i slutändan. Provar ni inte så kommer ni ångra er.

 

Kom ihåg: man ångrar sällan sådant man gjort men man ångrar desto oftare saker man INTE gjort!

1 kommentarer

Anonym

11 Apr 2012 09:57

vad är det du säljer?

Kommentera

Publiceras ej