När det brister...

1kommentarer

 
Jag har gått länge nu och bara försökt tänka bort allt hemskt som händer omkring oss. Men idag brast det. Har gråtit till och från nästan hela dagen. Det senaste beslutet från regeringen var droppen. Hopplösheten känns överallt i min kropp. Miranda har kollat på mig och funderat. Det har sett ut som hon försökt förstå, då blir det ännu värre. Oron över framtiden. Hur ska jag någonsin kunna förklara för henne om hur vi i Sverige, ett av världens rikaste länder, nekar de människor som är mest utsatta och hjälplösa att komma hit för att söka skydd? Vi förväntas för f*n slå nya rekord i julhandeln i år, 75 MILJARDER till julklappar och julmat, vad är det för fel på oss? Vad är det för fruktansvärd värld vi lever i? Att IS är ondskan själv har väl de flesta förstått men det som skrämmer mig mest är det starka hatet och den starka oviljan att hjälpa som bara växer och växer. Jag vill inte leva på en plats som stänger sina gränser, som säger nej till barn, gamla, familjer som kommer dö om de inte får hjälp.

Det ekar i mitt huvud: Tänk om det var jag, Miranda och Marcus som tvingades fly för våra liv. Tänk om det var vi som var tvungna att riskera allt för att söka hjälp någon annanstans. Tänk om det var vi som stod där vid gränsen och inte fick komma in. Trötta, rädda, ledsna och uppgivna med en ettårig Miranda i vår famn. Hur kan det få gå till såhär?
 
SD växer sig starkare i och med att missnöjet växer. Vad händer om de blir största parti? Jag VILL inte veta! JAG vill fly från den här hemska, kalla mentaliteten. Hur ska man fortsätta kämpa mot den fientlighet som gror överallt? 
 
Frågan som regeringen den senaste tiden ställt är: Hur ska vi begränsa intaget av flyktingar i Sverige?
Frågan borde vara: Hur ska vi ta hand om dem som kommer? Hur ska vi få ALLA människor i Sverige att hjälpa dem? Hur ska vi engagera mer? Det är ju nu regeringen skulle kunna använda sin makt och ta alla tomma lokaler i Sverige i besittning och ge dessa uppgivna människor tak över huvudet. Uppmana folk att skänka de pengar som vanligtvis skulle gått till julklappar så att vi kan ge dem mat.
 
Jag, såsom många andra, skiter fullständigt i om jag inte får några julklappar i år, eller om jag inte kommer kunna köpa några till mina nära. Vi har alla tak över huvudet, vi kan äta oss mätta, vi har INTE behövt lämna våra hem så vi klarar oss lätt något år utan julklappar.
 
Det är helt absurt att vi har människor som står och väntar på att få veta sitt livsöde, här i Sverige! Och här går man omkring hemma och funderar på vilken av alla julstjärnor som ska sitta i köket och vilken vi ska ha i friggan. Vilka sorters julkakor ska jag baka? Vad ska jag ha på mig på julafton? Kanske borde shoppa någon ny klänning. Och okej det är så vi fungerar för man skulle inte orka gå och tänka på dem som har det sämre hela tiden men jag tycker att vi alla borde ta mer ansvar och tänka över våra val omkring oss. Alla KAN göra skillnad, även om det är en liten skillnad. Bara här i Umeå har vi flyktingar som kommit. De behöver kläder, mat osv. Alla romer som sitter ute och fryser behöver också hjälp. Om alla människor i Sverige gjorde någon liten bra sak då och då skulle vi göra en enorm skillnad.

Jag kommer iaf tänka på det nu inför jul! Hoppas ni också gör det. Man kan inte hjälpa alla men man kan hjälpa någon och visa vägen för andra.
 
Tack!

1 kommentarer

Vakna

26 Nov 2015 16:22

Alltså....det är inte fientlighet....det kallas VERKLIGHET. Detta lilla land kan inte rädda alla flyktingar och så är bara VERKLIGHETEN. Det är lätt att stå hemma och laga bullar och säga att alla ska betala mer skatt. Men då kan ju du som bor stort och fint i hus börja med att flytta in i ett mindre boende och skänka dom pengarna till behövande istället? Eller vars går gränsen?

SDs invandrarpolitik hade ju räddat flest människor till 100%. Tycker du det låter ekonomiskt smart att hjälpa folk att komma hit för att bo i tält istället för att dom gör det i närområdena istället? Nu tar man alltså 7-8 miljarder från andra fattiga länder vi hjälper i tex Afrika för att ha råd att betala dyrt för att flyktingar ska komma hit, låter det rättvist och effektivt? Tänker du inte på dom fattiga i Afrika också?

Julhandeln är inte 75 miljarder. Det är Sveriges totala handel som då är 75 miljarder. Om alla skulle strunta i att handla julklappar tror du det är någon lösning? Då skulle vi ju få in mindre skatt samt fler arbetslösa.

Du är den typiska vardagshjälten som inte har någon som helst koppling till verkligheten. Men du kan ju iallafall klappa dig själv på axeln för att du "tänker fint".

Svar: Men hej Vakna, originellt namn!Ja tyvärr förstår jag mycket väl att det är vår VERKLIGHET (tydligen ska det skrivas med stora bokstäver?). Jag har aldrig någonsin påstått att vårat lilla land ska rädda ALLA flyktingar. Du vem du än är som inte verkar ha något namn men ändå verkar tro sig känna mig har ingen aning om vad jag gör för de människor som kommer hit, hur mycket pengar jag skänker, hur mycket kläder jag skänker, hur mycket mat jag skänker eller hur mycket tid jag lägger ner på detta. Hur mycket gör du? DU som tycker att vi ska hjälpa på plats, har du åkt ner och hjälpt på plats? Skänker du pengar till alla (ja det är många) organisationer som hjälper på plats?

Grejen är bara att de människor som kommer från krigshärjade länder inte GÅR att hjälpa på plats, de flyr ju från ett krig som skulle dödat dem om de stannat kvar. Vad hade du själv gjort i deras läge? Stannat och hoppats att någon kommit och byggt skottsäkra hem?Det där är så typiskt, "Tänker du inte på de svältande barnen i Afrika?" Alltså slutar ni aldrig med den meningen eller? Bara för att man engagerar sig i en fråga så MÅSTE man alltså engagera sig i alla frågor. Återigen, har du gjort något för de fattiga i Afrika? Det kommer aldrig bli rättvist i världen när det kommer till att fördela bidrag osv men att hjälpa dem som riskerat sina liv kan ALDRIG bli fel.

Det som ni inte verkar förstå är att människorna som är på flykt inte bara kommer försvinna för att vi stänger våra gränser. De har ingenstans att ta vägen. Visst vi kommer inte kunna erbjuda dem svensk standard här men vi kan hitta lokaler åt dem, skänka mat och se till att deras barn inte kommer till skada.

Vad spelar det för roll om det är själva julhandeln eller hela handeln under decembermånad som är 75 miljarder? Det säger hur som helst väldigt mycket om vår välfärd och visar på att vi absolut har råd att hjälpa dem som kommer hit. Resurserna finns, det är bara för kommuner och företag att se till att de riktas rätt.

De flesta som flyr har sålt allt de äger för att komma hit, de får betala enorma summor under vägen då det inte finns några säkra vägar in i Europa. Tänk om de fick komma hit på laglig sätt och fick ha kvar sina pengar tills de kom hit, då hade många av dem kunnat skaffa eget boende och klarat sig den första tiden.

Jag undrar vem som inte har någon koppling till verkligheten. Du verkar leva i någon fantasivärld som tror att bara vi röstar på SD så kommer alla krig ta slut, så kommer människor inte behöva hjälp och alla kan leva lyckliga. Det funkar inte riktigt så, det är nog du som ska vakna och öppna ditt hjärta (eller kanske leta rätt på ditt hjärta). Verkligheten idag ser fruktansvärd ut för alla de människor som är på flykt från krig och möts av stängda gränser. Verkligheten för dig och mig har knappast förändrats till det sämre sedan Sverige tagit emot många flyktingar så varför inte hjälpa fler?Jag hoppas din rädsla för vad det nu är kommer växa bort och jag skulle råda dig att besöka ett flyktingboende, sitta ner och lyssna på deras historier. Sedan kan du berätta för dem att de borde ha stannat i deras hemland och väntat på hjälp där.Jag är hellre en typisk vardagshjälte än en hjärtlös och rädd person som antagligen mest sitter och kritiserar människor som försöker göra gott istället för att själv lägga sin energi på sådant som faktiskt gör skillnad.
Lina Wicksell

Kommentera

Publiceras ej